Що заважає здійснювати якісні зміни?
По-перше, продовжується руйнування ключової частини інфраструктури. Протягом п'яти останніх років основні засоби майже не оновлювались, технічний стан більшості із них, зокрема рухомого складу, комплексу інженерних споруд та пристроїв, доведено до рівня непридатного для використання. Парк пасажирських вагонів скорочено на 26 %, вантажних – на 32 %, 45 % довжини колії має вичерпаний термін експлуатації. По суті, звужуються можливості чим і по чому перевозити як пасажирів, так і вантаж. А що вже казати про забезпечення безпеки руху.
По-друге, переважна частина управлінських рішень приймається без належного рівня якості, надзвичайно повільно (фінансовий план на 2021 рік було затверджено 31 березня 2021 року, виробничі плани корегуються у «ручному режимі», відсутні ключові показники ефективності для керівників та органів управління) та без необхідного стратегічного бачення (Стратегія АТ «Укрзалізниця» на 2019–2023 роки є, проте відповідних планів немає). Порушуються терміни реалізації затверджених на державному рівні планів розвитку.
Крім цього, за означені порушення відсутні відповідальні, у контексті чого безперервна ротація керівних кадрів дозволяє будь-які невирішені проблеми скерувати на прорахунки «попередників».
По-третє, відбувається гальмування процесів реформування галузі. Об'єднання в одній компанії різноспрямованих функцій обумовлює генерацію ризиків порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Сучасна АТ «Укрзалізниця» є юридичною особою з видами економічної діяльності, що провадяться як на монопольному, так і на конкурентному сегментах ринку. Таке поєднання спонукає до створення нерівних умов надання послуг з перевезення вантажів, висування подекуди неправомірних вимог оплати за послуги подачі й забирання вагонів на малодіяльних станціях, нав'язування договірних відносин, що позбавляють вантажовласників можливості обирати окремо послугу з перевезення залізничним транспортом. Про необхідність розширення конкуренції у тих сферах, які існують у рамках наявних виробничих потужностей, йдеться в обов'язкових до виконання, проте ще не виконаних АТ «Укрзалізниця» рекомендаціях Антимонопольного комітету України.
По-четверте, не усунені корупціогенні фактори прийняття оперативних і стратегічних рішень. Спостерігається неконтрольоване нехтування вимогами своєчасності та якості під час надання внутрішніх послуг, відсутнє гарантійне та сервісне обслуговування, наявні зловживання під час закупівель. Окремої уваги заслуговують випадки непрозорої передачі у користування приватним компаніям основних засобів АТ «Укрзалізниця», що вчергове підтверджує багаторічні впливи фінансово-промислових груп на цю галузь.
До того ж, у жовтні 2021 року Міністерством інфраструктури України та акціонерним товариством було запропоновано зміни до Порядку розпорядження майном. Національне агентство з питань запобігання корупції провело антикорупційну експертизу проекту відповідної постанови Кабінету Міністрів України та виявило у його положеннях корупціогенні фактори, які можуть призвести до неефективного управління майном і відчуження активів АТ «Укрзалізниця» на невигідних для держави умовах, зокрема за суттєво заниженими цінами.