Політика

Що і за які гроші побудують в Україні: інфраструктура в програмах політичних партій

У попередній статті ми розглянули місце медицини в програмах різних політичних сил. Наразі перейдемо до сфери інфраструктури. Будівництво доріг, електро- і газопостачання, водопроводи, зв'язок, утилізація сміття, спортивні приміщення, дитячі садки, школи, освітлення – усе це і багато іншого входить до сфери відповідальності місцевої влади і безпосередньо впливає на добробут жителів. Отже, час звернути увагу на обіцянки партій-кандидаток у цій важливій галузі.
Сілвестер Носенко
Експерт-міжнародник
ВО «БАТЬКІВЩИНА»

Із інфраструктурних питань в програмі цієї партії згадуються вирішення сміттєвої проблеми і розвиток відновлюваної енергетики. У розглянутій для прикладу Полтавській області «Батьківщина» обіцяє дороги європейського рівня й сучасну соціальну інфраструктуру. У Тернополі партія пропонує відновити роботу аеропорту, реконструювати дитячі садки і школи. Виборцям Бориспільщині обіцяють розбудову транспортної інфраструктури та сучасної системи ЖКГ, створення зручних парковок, реконструкцію і модернізацію місць загального користування та прибудинкових територій, оновлення систем водопостачання та водовідведення.
ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ

Загальна програма партії містить численні згадки про розвиток інфраструктури різних видів: транспортної, соціальної, туристичної тощо. На місцях роблять акцент на «зеленому» туризмі (зокрема, в м. Тернополі), а також на облаштуванні парків і скверів, ремонті тротуарів й побудови стерилізаційних центрів для безхатніх тварин (на прикладі м. Полтава). У цьому ж місті партія обіцяє створити індустріальний парк, прокласти магістральні інженерні мережі, реставрувати пам'ятки, побудувати сміттєпереробний завод і провести енергомодернізацію багатоквартирних будинків.
СЛУГА НАРОДУ

Згідно з програмою, партія обіцяє незалежний контроль якості транспортної інфраструктури. Зосередженість на цій галузі підтверджується й нещодавнім ухваленням змін до Бюджетного кодексу щодо фінансування ремонту дорожнього покриття, що дозволяють місцевій владі брати кредити на ремонт доріг місцевого значення. Крім того, у Полтавській області, наприклад, на додачу до нових доріг і мостів обіцяють високотехнологічні підприємства, забезпечення чистого довкілля і зручної соціальної інфраструктури. На Вінничині партія планує розробити новий Генеральний план Вінницької міської ОТГ для контролю просторового розвитку, зробити Вишенське озеро комфортним місцем дозвілля, продовжити реалізацію програми розвитку пасажирського громадського транспорту. Місто обіцяють позбавити від заторів і створити парковки.
ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ

У Тернополі ця партія обіцяє виборцям ремонт доріг і мостів, удосконалення схеми транспортних маршрутів, облаштування стоянок приватного і громадського транспорту. До питання соціальної інфраструктури певною мірою можна віднести пункт про побудову доступного житла. У програмі для Полтавщини партія обмежується оновленням комунального транспорту та транспортних мереж. Амбітні цілі ставляться в Маріуполі: ОПЗЖ обіцяє модернізувати мережі постачання води, газу, тепла та електроенергії.
ЗА МАЙБУТНЄ

У м. Тернополі партія обіцяє розробити просторове планування кожного мікрорайону міста, побудувати багаторівневу парковку і підготувати план розвитку велоінфраструктури на 10 років, а також здійснити капітальний ремонт доріг у віддалених районах міста й селах Тернопільської міської територіальної громади. Порушується й питання громадського транспорту, кількість якого партія хоче збільшити і ввести єдиний квиток та оплату за кілометраж. Не залишилася поза увагою й інноваційна тематика: в планах перетворення Тернополя на «smart city» шляхом залучення експертів і науковців місцевих університетів. На Кіровоградщині ця партія обіцяє виборцям забезпечення регулярного транспортного сполучення віддалених сіл з районними та обласним центрами, створення пішохідних переходів, облаштування пандусів та тротуарів, знесення небезпечних рекламних конструкцій, створення уніфікованої стилістики для розміщення реклами на фасадах будинків, осучаснення існуючих зон відпочинку. Програма в Чернігові зосереджена на побудові на території місцевої ТЕЦ сміттєпереробного заводу та розробці програми енергоефективності. Водночас в інших регіонах кандидати від партії менш багатослівні. У Полтавській області програма розвитку інфраструктури звучить так: «Уваги потребують державні інвестиції в інфраструктуру. Будівництво сучасних транспортних мереж – надважливий фактор національної безпеки».
Чи можна вірити обіцянкам партій?

Наведені узагальнення партійних програм вказують на те, що кандидати планують реалізовувати дуже подібну політику, яка описується привабливими обіцянками про якісні дороги, комфортний громадський транспорт, високотехнологічні підприємства і чисте довкілля. З одного боку, явний акцент на транспортній інфраструктурі – чи не найпершій і невід'ємній складовій економічного розвитку, без якої країна не буде привабливою для інвесторів. Однак, терміни реалізації конкретних проєктів і джерела коштів на амбітні програми розвитку не зазначаються. Саме в цьому може критися ключова проблема.

Через пандемію і новий виток кризи Верховна Рада скоротила до нуля найпрозоріший механізм підтримки місцевих громад – субвенцію на підтримку розвитку ОТГ, яка саме й спрямована на реалізацію масштабних інфраструктурних проєктів. Її обсяг мав скласти понад 2 млрд грн. Відповідно, зникнення цієї суми означає, що місцевій владі доведеться шукати нові шляхи залучення коштів. Саме це мало б стати головним пріоритетом передвиборчих програм, зважаючи на підвищену увагу партій до транспортної інфраструктури. При цьому неефективну субвенцію на соціально-економічний розвиток, яка надається політично лояльним регіонам, зберегли на рівні 1,7 млрд грн.

У контексті нових бюджетних надходжень корисним інструментом могли б стати обіцяні індустріальні парки та високотехнологічні підприємства. Проте серйозні проблеми наявні і тут. Цього року парламент скоротив фінансування Державного фонду регіонального розвитку на 35%, а саме цей орган займається питанням індустріальних парків в Україні. До того ж ми не можемо скласти конкуренцію в залученні інвестицій сусіднім державам, адже значно поступаємося їм у питаннях інфраструктури і логістики (130 місце за легкістю підключення до електромереж зі 168 держав). Не завершена і законодавча робота щодо цього питання: законопроєкти 2554а-д та 2555а-д уже декілька років знаходяться на розгляді Верховної Ради, але навіть вони навряд чи допоможуть вирішити проблеми інвестиційного клімату.
23.10.2020
Did you like this article?

© СД Платформа 2012 – 2024
Сайт розроблено силами активістів