«Політика ЄС. (Не)реальні прогресивні зміни»

Серед громадян України доволі висока підтримка вступу України до Європейського Союзу - близько 63%. Більшість із них асоціює ЄС з високим рівнем життя, демократичними цінностями, розвинутою соціальною інфраструктурою та верховенством права.
Усі блага – це результат боротьби, діалогу та вміння знаходити компроміс між різними політичними силами в Європі. Якщо взяти загальноєвропейський масштаб політики, то в Європейському Парламенті протягом тривалого часу основна боротьба ведеться між двома політичними групами. З одного боку, Європейська Народна Партія, яка об'єднує лібералів та консерваторів. Із іншого Прогресивний альянс соціалістів і демократів, партії з лівоцентристськими поглядами S&D.

Парадоксом і водночас мистецтвом компромісу європейців є те, що протягом останніх десятиліть ці дві великі партії формують коаліцію між собою. І таким чином, тримають європейську політичну систему в рамках такого собі "центризму", коли законодавство ЄС не надто ліберальне або не надто соціалістичне.

Власне, їхні позиції щодо визначення основних проблем збігаються. Найбільші баталії ведуться щодо методів їх вирішення. Наочним прикладом є реалізація Європейського Зеленого Курсу (ЄЗК) – цілої парадигмальної політики реформ в економіці, що націлені на зниження викидів СО2 в атмосферу. Зокрема ЄС прагне досягти "кліматичної нейтральності" і повністю зупинити викиди СО2 до 2050 року.

У даній ініціативі S&D грають провідну роль. У Європейській Комісії основною людиною, яка відповідає за ЄЗК є представник Нідерландських соціал-демократів Франс Тіммерманс, що обіймає посаду Виконавчого Віце-президента Єврокомісії. Він та S&D в Європарламенті виступають за амбітні цілі в межах ЄЗК та термінові заходи у кліматичній політиці по всьому ЄС за допомогою залучення ресурсів Єврокомісії та держав-членів. Натомість ЄНП та інші ліберальні групи наголошують, що бізнес повинен поступово пристосовуватися, і ринок має відіграти вагому роль у цій "зеленій трансформації".
Прогресивні пріоритети та ініціативи
Питання, які виведені на наднаціональний рівень в ЄС, охоплюють доволі широкий спектр сфер суспільного та економічного життя: від торгівельних відносин ЄС до міграції та політики притулку в Шенгенській зоні. Насамперед, спробую описати ті, що останнім часом йдуть у фарватері прогресивної політики S&D та вплив S&D на вихід ЄС з кризи COVID-19.

S&D декларують прагнення до побудови більш справедливого суспільства, пропонують укласти "новий соціальний пакт для Європи".
Через збільшення соціальної нерівності та динамічні зміни: від глобалізації та економічної невизначеності, до цифровізації і нових технологій, - S&D презентували у 2017 році "Європейський стовп соціальних прав". Для його реалізації було вироблено низку норм права ЄС, що ведуть до більш справедливої економічної політики та належного фінансування державними інвестиціями цих ініціатив. "Європейський стовп соціальних прав" 2017 року заклав 20 принципів, основою яких є рівність можливостей і гарантії для молоді та робочі місця.

Маємо статистику останніх років зниження безробіття в окремих державах-членах, зокрема молодіжного безробіття в ЄС. Спад із 24% - у 2014 до 15% - у 2019. Однак зарано говорити про значний прогрес, адже спостерігаємо постійне зростання показників економічної нерівності.

Крім того, S&D доволі пильно слідкують, як сучасні ІТ технології змінюють спосіб життя та роботи людей, впливають на соціальний захист. S&D декларують, що працівники сфери послуг досі не мають необхідних соціальних прав. Невизначені доходи та відсутність соціального страхування, ризики при цьому залишаються на працівниках.

Попри всі переваги віддаленої роботи, необхідність бути "завжди доступним" зростає для багатьох працівників. З'являється більше неоплачуваної роботи, стресів та емоційного вигорання. Порушується баланс між роботою та життям.

S&D виступили в Європарламенті з окремими пропозиціями законодавчих ініціатив для урегулювання соціального захисту таких працівників. Поки остаточного компромісу з ЄНП не досягнуто.

Хорошим прикладом роботи S&D у соціальному вимірі є нещодавно прийнятий "Пакет з мобільності", який збільшує соціальний захист для водіїв вантажівок. Пакет гарантує стандарти оплати праці водіїв по всіх державах-членах ЄС і хороший відпочинок. Вони мають ночувати в готелі, а не в авто!
Європейський Зелений курс:

28 листопада 2019 року після окремих переговорів між основними політичними групами щодо клімату, Європейський парламент оголосив надзвичайну ситуацію. На думку керівництва S&D, ЄС терміново потрібна нова стійка економічна модель. Вона має поєднувати соціальний та екологічний прогрес, покращувати добробут людей. Ця модель повинна відображати Паризьку угоду та Цілі сталого розвитку ООН. Керівництво ЄС та держав членів підтримало ініціативу Європейського зеленого курсу, що має поставити Європу на шлях довгострокового та стійкого зростання. Екологічна політика має зменшити соціальну нерівність, через зменшення прірви між бідними та багатими державами-членами, соціальної нерівності між жінками та чоловіками та між різними поколіннями. Основні директиви ЄЗК мають бути опубліковані наприкінці цього року. Слідкуючи за баталіями у Європейському парламенті, бачимо, що політична еліта в Європі повністю пройнялася питаннями зміни клімату і готова до рішучих дій. А S&D завдяки такій гарячій підтримці ЄЗК прагнуть перетягнути на свою сторону електорат "зелених" партій в ЄС.
Боротьба з персоналізованою рекламою:
S&D виступають проти, щоб цифрові гіганти Google і Facebook в автономному режимі зчитували наші персональні дані, слідкували, які продукти обираємо, яку рекламу сприймаємо. S&D вважають, що європейці не повинні платити за користування цими платформами особистими даними, і наполягають на коротких та зрозумілих правилах використання файлів cookie.
Google і Facebook монетизують персональні дані за допомогою надзвичайно непрозорих рекламних систем. Щоб підштовхнути нас до покупок і максимізувати свій прибуток, вони використовують відповідні алгоритми ранжирування вмісту та шаблони.

50% всіх цифрових оголошень у ЄС продають Google і Facebook. Вони домінують на рекламних ринках як посередники і таким чином забирають потенційний дохід у засобів масової інформації та малого бізнесу.

S&D розробляють зараз низку ініціатив, щоб повернути європейцям владу над власними даними та конфіденційністю. Основною є пропозиція заборонити цифрову рекламу на основі особистих даних.
Справедливі податки:

Уникнення податків утворює доволі великі діри в бюджеті ЄС. За попередніми оцінками, це близько 190 мільярдів євро щороку. За останні роки податкові ставки для цифрових компаній різко впали і зараз досягли рекордно низького рівня - 9,5%. Тоді як МСП та подібні до них платять близько 23%.

S&D пропонують ввести загальноєвропейську мінімальну ефективну ставку корпоративного податку у розмірі 18% для обмеження податкової конкуренції між країнами та отримання доходів, що фінансуватимуть державні послуги. S&D прагнуть застосувати принцип, щоб транснаціональні корпорації і цифрові гіганти сплачували податки не тільки за місцем своєї реєстрації, але там, де географічно отримують прибутки.

Загалом, S&D відстоюють 5 пріоритетів на шляху до справедливого оподаткування:

1. Пакет ЄС щодо мінімального ефективного оподаткування та перерозподілу податкових прав у країну, де компанія отримує прибуток;
2. Прогресивний пакет екологічного оподаткування, здатний забезпечити як ЄЗК, так і подолати зростаючу соціально-економічну нерівність;
3. Досягти підтримки голосування за податкові ініціативи на рівні Ради ЄС;
4. Єдиний набір правил для транскордонних компаній для обчислення їх податків в ЄС;
5. Справедливе оподаткування великих технологічних компаній та започаткування нових методів оподаткування, що відповідають цифровій трансформації економіки.
S&D з Африкою:

ЄС продовжує доволі уважно ставитись до країн Південного сусідства ЄС. Для прикладу, 9 лютого 2021 року Європейська комісія запропонувала "Новий порядок денний для Середземномор'я". Він перезапускає Барселонський процес, що був основною ініціативою для співпраці ЄС з цими країнами на основі політики сусідства. Крім того, S&D пропонують подивитися на регіон ширше та запропонувати нове "Партнерство між Африкою та ЄС". Основою для партнерства має стати зміцнення демократії, прав людини та сприяння сталому економічному розвитку на континенті. У цьому пакеті пропонується посилити інвестиції ЄС в Африку через План зовнішніх інвестицій ЄС та сконцентрувати більші фінансові ресурси на діяльність ЄС на континенті.
COVID-19 змінив усе
Під час двох останніх криз Європейському Союзу не вдалося забезпечити координацію та солідарність. Спочатку, з боргової кризи в єврозоні майже всі заходи ЄС були доволі ситуативними допоки у 2012 році було знайдено шлях до спільного відновлення. Пізніше, у 2015 році криза біженців продемонструвала глибокі розбіжності і сприяла росту правих сил у Європі. В результаті, репутація ЄС постраждала як усередині Союзу, так і в усьому світі.

Тому у випадку з пандемією, вже 25 березня 2020 року S&D запропонувала план дій щодо боротьби з пандемією Covid-19. Цей план включає 25 чітких ініціатив, що пропонують більш справедливий підхід до боротьби з наслідками пандемії. Оскільки криза оголила проблеми у медичних системах держав-членів, освіті, а також у системі підтримки МСБ.
Обговоривши проблеми економічного відновлення на рекордному 100-годинному засіданні, Європейська рада в липні 2020 року вирішила створити ефективний фіскальний інструмент проти рецесії. Його основними продуктами є нещодавно задуманий антикризовий фонд NextGenerationEU (NGEU) та семирічний бюджет ЄС (Багаторічна фінансова рамка), до якого приєднаний NGEU. Що стосується розміру, то найбільш значущим компонентом пакету є Механізм відновлення та стійкості. Він складається з масштабної фінансової підтримки: до 310 млрд євро грантів та до 250 млрд євро низьковідсоткових позик. Також прийняли рішення, щоб державні інвестиції та реформи зосереджувалися на зеленій та цифровій трансформаціях.

Європейська Рада також збиралася включити рішення про механізм верховенства права як частину угоди про NGEU, через проблеми з окремими членами Європейської народної партії з Угорщини та Польщі. Однак через глибоку рецесію та вперту розбіжність усередині єврозони, експерти, зокрема Філіпп Хаймбергер, вже сумніваються, чи достатньо цих коштів для протидії ризику економічної та соціальної поляризації.

Прогресивний Альянс також підтримує більш справедливий розподіл вакцини між державами-членами та в світі загалом. Нещодавно вони виступили з ініціативою відкриття доступу до "трансферу технологій" у різних частинах світу та визнання вакцини як надбання всього людства, а не способу ведення бізнесу. Проте крім запуску системи COVAX, у даному напрямку зроблено небагато.
Орієнтири для України

На нашу євроінтеграцію та суспільство в цілому обов'язково вплине те, як Європейський Союз буде виходити з пандемії та розвиватися.

В економічному контексті ми спостерігаємо процес виділення мільярдів євро на підтримку "зеленого відновлення" малих та середніх підприємств на території ЄС. Натомість Україна не може собі дозволити подібних асигнувань. Більше того, відсоткові ставки, за якими вітчизняні підприємства отримують кредити набагато більші за європейські. І в цей період, розрив у економічному розвитку через нерівність можливостей для відновлення, тільки збільшуватиметься. Якщо ЄС не запустить необхідні фінансові механізми для відновлення України та інших країн Східного партнерства, євроінтеграційні перспективи стануть зовсім примарними. Через необхідність економічного виживання питання цінностей та верховенства права для цих країн можуть знову перейти на другий план.

Задля уникнення цього, Україні необхідно вести діалог щодо оновлення інструментів економічного стимулювання, які вже існують у рамках партнерства між Україною та ЄС. Необхідно також перейти до більш гнучких та комплексних механізмів, які також підтримуватимуть на належному рівні зелену та цифрову трансформації.

Крім того, пандемія виявила значні проблеми в українській соціальній сфері, зокрема медицині. Необхідно активізувати діалог щодо створення і посилення соціально-орієнтованих програм ЄС в Україні.
Сучасні проблеми вимагають прогресивних рішень. Керівництво S&D добре це розуміє і пропонує довгострокові ініціативи на 5-30 років. Захист персональних даних, авторського права, кліматичні зміни, справедливе оподаткування, - це порядок денний, що вже змінює життя громадян держав-членів ЄС. Щоб "йти в ногу" з цими змінами, мати свій голос в них, нам необхідно активніше взаємодіяти з такими гравцями як S&D, напрацьовувати системну комунікацію на міжпартійному та громадському рівні.
Висловлена в статті позиція є особистою думкою автора
Позиції редакції Дайджесту СД Платформи можуть не завжди співпадати з думками авторів
Іван Нагорняк
Координатор СД, радник Віцепрем'єрки з питань євроінтеграції
Ще більше прогресивності: