Слід відзначити основні етапи реформування освіти Фінляндії, результати якої відчутні і сьогодні:
1) Децентралізація освіти – передача педагогам функцій управління освітою та надання їм ширшої свободи у навчальному процесі. Обмеження чи взагалі скасування з боку держави контролю закладів освіти, вчителів і школярів дало можливість останнім розкрити свій потенціал. Школи намагаються створити атмосферу саморозвитку, заохочуючи прагнення учнів, підтягуючи "середніх" і "слабких" на максимально можливий рівень знань.
2) Переосмислення змісту навчання. Тобто закладення в навчальний процес парадигми, спрямованої на формування критичного та аналітичного мислення в школярів, опанування нових технологій.
3) Доступність – створення широкої мережі закладів освіти. За розвиток мережі шкіл та дошкільних закладів відповідали муніципалітети. За заклади вищої та професійної освіти – уряд. Держава надає широкий спектр освітніх послуг громадянам за бюджетні кошти. Щорічно на фінансування системи освіти урядом Фінляндії виділяється 5 466 млн євро, а це – 15,5% від видаткової частини бюджету. При цьому, крім освітніх послуг, держава надає громадянам усе необхідне: підручники, канцелярські товари та інші матеріали для навчання, екскурсії та шкільні поїздки, харчування, шкільний транспорт тощо.
4) Особливе ставлення до професії педагога. Статус учителя у Фінляндії має глибоку повагу з боку суспільства. У рамках освітньої реформи держава збільшила вимоги та якість педагогічної освіти, провела інформаційну кампанію, спрямовану на посилення іміджу педагога. Не останню роль тут відіграє й зарплата вчителя, яка наразі складає в середньому 2900-3700 євро на місяць.
5) Політичний консенсус, ефективне партнерство та врахування знань та досвіду місцевих профспілок у сфері освіти. Освітня реформа тривала понад 20 років. За цей час змінилося з десяток урядів, складалася різна політична кон'юнктура. Але реформа освіти була доведена до логічного кінця, що було досягнуто завдяки ефективній співпраці всіх зацікавлених сторін. У цілому до реформи були задіяні понад 1800 фахівців. А управління реформою передано до 11 регіональних "комітетів".
Результати вражають:
- охоплено понад 90% населення загальною освітою вже на початку нового тисячоліття,
- тривале збереження показників лідерства у дослідженнях PISA,
- безоплатний характер навчання у закладах шкільної та професійної освіти,
- наявність розгалуженої мережі закладів освіти,
- високий рівень поваги до вчителя та задоволення якістю освіти з боку дітей та батьків.