«Праця і пандемія. (Не)реальні прогресивні зміни»

Минулий 2020 рік став свого роду каталізатором для багатьох процесів, які давно потребували переосмислення й адаптації під сучасні умови. Кардинальних змін зазнала й сфера регулювання праці. Десятиліттями реформування трудового законодавства в різних частинах світу відбувалося залежно від соціально-політичних процесів у конкретній державі. А 2020 рік потребував термінової регуляції трудових відносин, що зазвичай характеризуються певною консервативністю. Незалежно від економічного розвитку, враз всі країни постали перед завданням: є пандемія – реагуйте.

Спробуємо розібратися на прикладах кількох країн ЄС, хто і як розв'язав цю задачу: терміново адаптувати трудове законодавство і не зламати всю систему. А ще з'ясуємо, чи корисні ці приклади для України, яка роками перебуває у дискусіях щодо доцільності реформування трудового законодавства, що іноді переростають у вуличні баталії під стінами парламенту.
Контекст та реалії

Із початком пандемії за межами осередку спалаху COVID-19 майже в усіх країнах світу були запроваджені суворі карантинні заходи, які насамперед стосувались обмежень соціального контакту між людьми. Найбільше такі нововведення торкнулися сфери праці.

Тому перед законодавцями постало питання, як врегулювати ринок праці, щоб забезпечити дотримання базових цінностей та міжнародних стандартів у сфері праці й уникнути дискримінації, утиску окремих категорій працівників тощо. А головне, не збільшити соціальну напругу, викликану зростанням безробіття та різким падінням доходів населення буквально всієї планети.

Відтак запровадження карантинних заходів в деяких країнах світу спричинило ледь не революцію у сфері регуляції праці. Десятиліттями в цих країнах нічого не змінювалося, а за лічені тижні поширення хвороби трапилися десятилітні зміни. Хаос, спричинений Covid-19, завдав збитків у неймовірному масштабі, але й приніс позитивні зміни.
Великобританія – локдаун на все, крім соціалки
Великобританія опинилася в епіцентрі пандемії за лічені місяці від початку поширення хвороби за межами Китаю. Уже 23 березня 2020 року в країні було оголошено локдаун та обмежена робота багатьох галузей економіки. Згодом це спричинило найбільший спад економічної діяльності за останні 41 рік - 21,5% падіння річного ВВП. На ринку праці відбувся спад зайнятості та самозайнятості, зростання попиту на скорочення робочого часу. Далі безпрецедентні зміни трендів на ринку праці: менше відпрацьованих годин – менша зарплата, зменшення вакансій, ріст безробіття. Ці наслідки були найбільш відчутними серед молоді.

Відповіддю уряду на такі тенденції стали заходи із збереження робочих місць для працівників та ініціативи із підтримки доходів для самозайнятих осіб.
Першочергово уряд змінив порядок виплати лікарняних (Statutory Sick Pay – SSP), передбачивши, що лікарняні виплачуватимуться працівникам, яким необхідно ізолюватися відповідно до рекомендацій Департаменту охорони здоров'я та соціального забезпечення.

Згодом зміни торкнулися роботи на дому. Зокрема, передбачено, якщо працівник може виконувати всю свою роботу вдома, він має право отримувати звичайну зарплату та виплати без зменшення. У свою чергу, у деяких випадках роботодавцям надано право змінювати обов'язки працівників, щоб гарантувати, що вони можуть залишатися повністю продуктивними, працюючи віддалено.

Якщо працівники можуть виконувати лише частину своїх обов'язків, роботодавці не мають права переглянути на власний розсуд зарплату та повинні провести відповідні консультації із профспілками.

Окрему увагу уряд надав самозайнятим особам, які через локдаун відчули зменшення доходів або втратили роботу. Для таких осіб передбачена можливість отримати право на грант відповідно до Плану підтримки доходу від самозайнятості.

Успіх урядової програми складно оцінювати, оскільки остаточні наслідки пандемії ще не настали, а криза через поширення вірусу триває. Однак показово, що 25 лютого 2021 року Конгрес профспілок Великобританії (TUC) закликав уряд продовжити дію Плану до кінця 2021 року, щоб захистити робочі місця та доходи людей у триваючій пандемії. При цьому профспілки закликають переглянути підходи до навчання та перекваліфікації працівників, приділити увагу можливості безкоштовного навчання працівників, які втратили роботу або бажають поліпшити свою зайнятість.

До речі, профспілки Великобританії досить активно беруть участь у допомозі працівникам, надають консультації з питань працевлаштування, збереження робочих місць, зарплати тощо.
Нідерланди – захист працівників за рахунок держави
31 березня 2020 року уряд Нідерландів опублікував Тимчасовий надзвичайний план зайнятості та бізнесу (Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). Основні заходи захисту робочих місць та доходів і подолання наслідків пандемії COVID-19 мали на меті забезпечити компаніям можливість продовжувати платити своїм працівникам звичайну зарплату, подолати кризу у сфері самозайнятості. Також за допомогою спеціальних податкових нововведень, компенсацій та додаткових пропозицій фінансування й кредитування передбачена допомога для роботодавців.
Важливу роль у цьому процесі відіграла Федерація профспілок Нідерландів, яка провела успішні консультації з урядом щодо запровадження плану захисту зайнятості населення.

Також, особливу увагу профспілки приділили постійній підтримці своїх працівників онлайн.

Отже, із запровадженням національного плану зайнятості роботодавці отримали право подати заявку на компенсацію частини заробітної плати своїх працівників та отримати авансову субсидію від Агенції страхового управління. Розмір субсидії на заробітну плату залежав від рівня спаду отримання доходів компанією та міг покрити до 90% відсотків фонду оплати праці. Наприклад, у разі втрати 100% відсотків доходів компенсація становила 90% фонду заробітної плати роботодавця.

Слід зазначити, що діє заборона роботодавцям подавати заявку на дозвіл звільнення з економічних причин протягом періоду отримання урядової допомоги та виплати субсидії. Це запобігло масовим звільненням на підприємствах, що зазнали збитків від пандемії. Крім того, для роботодавців встановлено обов'язок надавати представницьким органам працівників інформацію про отримані кошти в рамках урядової програми та про зміни умов праці, викликані пандемією.
Австрія – консолідована позиція соціальних партнерів
Для пом'якшення наслідків боротьби з COVID-19 Австрія двічі запроваджувала спеціальні заходи у галузі трудового законодавства. Вони стосувалися скорочення робочого часу та можливості працівників доглядати за дітьми.
Федерація профспілок Австрії (ÖGB) та Австрійська трудова палата (AK) навесні закликали федеральний уряд створити пакет допомоги для робітників.
Результатом соціального діалогу між федеральним урядом та представниками працівників став спеціальний «робочий пакет», який був покликаний подолати негативний вплив коронавірусу на сферу праці.
Показово, що з початкових 400 мільйонів євро допомоги для подолання наслідків пандемії у трудовій сфері сума збільшилася до 12 мільярдів євро.
Соціальні партнери вдосконалили модель скорочення робочого часу, спростили його розрахунок, заборонили роботу за викликом, підготували роз'яснення щодо гнучкого часу роботи та спеціальні компенсації за втрату заробітку.

Восени соціальні партнери досягли домовленості з федеральним урядом про продовження режиму скороченого робочого часу після 30 вересня 2020 р.

А 1 жовтня 2020 р. набрала чинності оновлена федеральна директива (Bundesrichtlinie), яка врегулювала тривалість роботи та розширила сферу застосування скороченого робочого часу. Директивою передбачено, що за скорочений робочий час працівник має право отримувати не менше 90% чистої винагороди, яку він отримував за звичайних умов.

Усі працівники, на яких поширюються обов'язкові внески на страхування від безробіття, включаючи членів керівних органів, мають право на фінансування зі спеціального фонду служби зайнятості.

Такі особи застраховані згідно із Законом про загальне соціальне страхування – Allgemeines Sozialversicherungsgesetz (ASVG). Тому, починаючи з першого місяця дії Директиви, внески роботодавців разом із непередбаченими витратами на зарплату, будуть повністю покриватися спеціальним фондом служби зайнятості.

Визначним нововведенням стало закріплення можливості проходження працівниками курсів підвищення кваліфікації.

Слід зазначити, що вагомих зусиль для подолання кризи від пандемії також доклала австрійська молодіжна профспілка ÖGJ. Для запобігання безробіттю серед молоді розпочалася відповідна кампанія "Загублене покоління – молодь без роботи", яка привернула увагу федерального уряду країни до проблем "початківців" на ринку праці.

Також австрійською профспілкою ÖGB створено онлайн петицію "Thousand Euro Corona". Петиція, яка станом на лютий 2021 року вже набрала 140 000 підписів, передбачає надання додатково 1000 євро працівникам, які були вимушені покинути свої домівки під час коронакризи, щоб працювати в умовах з підвищеним ризиком зараження.
Німеччина – акцент на охорону праці та дисципліну
Один із найбільш дієвих механізмів захисту працівників запровадила Німеччина. Усі впроваджені заходи захисту населення від наслідків коронакризи, німецька влада ініціювала з акцентом на загальний обов'язок роботодавців дбати про своїх працівників. У цей обов'язок входить постійне інформування працівників про ризики зараження, рекомендації щодо поведінки та гігієни, а також забезпечення дезінфікуючими засобами, індивідуальними засобами захисту працівників таких сфер як охорона здоров'я, торгівля, транспорт тощо.

Протягом 2020 року урядом Німеччини активно вживалися заходи запровадження скороченого робочого часу, покриття втрат роботодавців на страхові внески за своїх працівників, запроваджувалися окремі правила максимального скорочення соціальних контактів і запобігання поширення вірусу.

Особливу увагу в Німеччині приділили суворій дисципліні із дотримання всіх заходів безпеки робочого місця та охорони праці загалом.
У серпні 2020 року набрали чинності нові обов'язкові правила охорони праці комітетів з охорони праці при Федеральному міністерстві праці (BMAS), які були розроблені спільно з Федеральним інститутом безпеки та гігієни праці (BAuA).

Німецький уряд досить адаптивно реагує на перебіг поширення пандемії і регулярно видає нові розпорядження щодо регуляції безпеки праці.

Так, новою постановою про охорону праці, яка набрала чинності 27 січня 2021 року, запроваджено Положення про безпеку та гігієну праці SARS-CoV-2, яке стало частиною пакету заходів федерального уряду щодо стримування пандемії. У постанові встановлено обов'язок для роботодавців пропонувати працівникам продовжувати свою діяльність з дому, наскільки це можливо та містяться вимоги до використання приміщень, обмежень перебування великих колективів та рекомендації щодо індивідуальних засобів захисту.

Цікавою є ініціатива уряду Німеччини про збільшення встановленої мінімальної заробітної плати до 10,45 євро за годину поетапно до липня 2022 року. На першому етапі мінімальна зарплата зросла з 9,35 євро до 9,50 євро з 1 січня 2021 року.

До речі, для підвищення мінімальної зарплати Кабінет Міністрів погодив законопроект міністра праці Губертуса Хайла від соціал-демократичної партії Німеччини (SPD). Збільшення зарплати охопило близько 2 млн людей, які мають низький рівень зарплати, наприклад, у сфері громадського харчування, доставок тощо.
Україна – як зустріли кризу та чого не вистачає

Зміни в трудовому законодавстві України не змусили себе довго чекати і вже 02 квітня 2020 року набув чинності відповідний Закон № 540-IX, яким у терміновому порядку запроваджено можливість працювати за гнучким режимом робочого часу (ст. 60 КЗпП), укладати у письмовій формі трудовий договір про дистанційну роботу (ст. 24 КЗпП). Також, за прикладом інших країн світу, в Україні з'явилася можливість отримувати допомогу за частковим безробіттям на підставі запровадження карантину (ст. 47-1 Закону про зайнятість).

Однак за звичаєм українського законотворення були допущені і неприємні зміни. Наприклад, у ст. 113 КЗпП визначено, що час простою на період карантину, встановленого Кабміном, оплачується з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки. Це не відповідає європейським реаліям вищезгаданих країн, де основний акцент зроблено на збереженні доходів населення шляхом запровадження відповідних фондів, дотацій, субсидій держави тощо.
Як прогресивно реанімувати ринок праці?

Ініційовані державою зміни у трудовому законодавстві, на жаль, не повною мірою враховували позиції соціальних партнерів, що свідчить про «відчуженість» сторін соціального діалогу в України та відсутність у них порозуміння та єдиної позиції навіть в епоху кризи, яка була спричинена пандемією.

Як ми бачимо, більшість прогресивних змін у країнах західної демократії наочно демонструють важливість соціального діалогу, як ключового елементу для запобігання виникнення кризи на ринку праці.

У Німеччині найважливіший перший пакет заходів, яким було закладено додаткові кошти у федеральний бюджет в розмірі 156 млрд. євро, був узгоджений та схвалений саме соціальними партнерами. Зрештою, рішення приймав німецький парламент, а додаткові рішення затверджувались на рівні федеральних земель, але так само й всі наступні ініціативи із подолання наслідків пандемії обговорювалися в ході регулярних консультацій уряду та парламенту із соціальними партнерами.

Німецький та австрійський приклади демонструють, що визначальним у поліпшенні кризової ситуації у сфері праці є саме консолідоване реагування на виклики та нав'язування профспілками порядку денного вирішення кризових ситуацій. В той час як британський, нідерландський – свідчать про важливість підтримки самозайнятих осіб, які чи не найбільше постраждали від COVID-19.

Україні слід переймати досвід західних країн, адже нинішня криза дає можливість подолати всі існуючі перешкоди до соціального діалогу. Міжнародна організація праці наголошує, що соціальні партнери, з огляду на тяжкість стану, мають залишити розбіжності і сконцентруватися на завданні із подолання кризи. Тож шукаючи прогресивні підходи для відповіді на сучасні виклики не завжди слід займатися пошуком чогось нового. Іноді достатньо переглянути існуючі засоби і використати їх повною мірою.
Позиції редакції Дайджесту СД Платформи можуть не завжди співпадати з думками авторів
Гліб Колесов
Координатор СД Платформи,
експерт ЦЕДЕМ
Ще більше прогресивності: