ПОЛІТИКА

Як зміниться процес перемовин між Україною та ЄС

Іван Нагорняк, координатор СД Платформи, заступник директора урядового офісу з питань європейської та євроатлантичної інтеграції, дав коментар щодо подальших кроків на шляху до членства в ЄС.
Іван Нагорняк
Координатор СД Платформа
Для нас концептуально змінюється багато речей. По-перше, ми отримуємо зелене світло для проведення офіційного скринінгу. Це початковий етап переговорного процесу. Вже на понеділок запланована нарада з Єврокомісією (ЄК) на цю тему.

Методологія розширення для всіх стандартна. Це шість кластерів, поділених на 35 переговорних розділів.
Скріншот з документа EU Accession Process (жовтень 2022 року), джерело: Єврокомісія
Як відбувається цей процес

Єврокомісія запитує в держави-кандидата основну інформацію про стан наближення до права ЄС. У кожному окремому переговорному розділі починаються двосторонні зустрічі між міністерством, яке веде конкретний розділ (наприклад, аграрний напрям очевидно вестиме Міністерство аграрної політики), та колегами з Єврокомісії, де обговорюватимуть наші відповіді на запити ЄК і те, як ми бачимо виконання частин, що залишаються невиконаними.

Тобто, по суті, це формування спільної дорожньої карти того, як проходитиме імплементація законодавства ЄС. Йдеться про величезний масив. У лютому ми отримали перелік з понад 27 000 актів, які нам треба гармонізувати.

Щоб підготуватися, ми провели нашу внутрішню оцінку, так званий селф-скринінг. Сподіваємося, це полегшить проходження офіційного скринінгу.

Водночас, основне для нас зараз навіть поза скринінгом чи частиною переговорного процесу – це виконання рекомендацій, які зазначені у звіті ЄК, що був оприлюднений 8 листопада. Там є понад 90 різних рекомендацій в кожному секторі. Тож ми будемо першочергово рухатися до того, щоб виконати цей пакет.

По-друге, це, звичайно, політичний елемент. З цього моменту ми вже є країною, яка перебуває в перемовинах про членство. Два роки тому про це ніхто не міг навіть мріяти. Цей рух, зумовлений геополітичною реальністю. Заяви, які були висловлені керівництвом Євроради, Єврокомісії, лідерами держав-членів ЄС, це не просто обіцянки. Це речі, які мають під собою політичне підґрунтя.
Чого очікувати у 2024 році

Перше – затвердження переговорної рамки, що має відбутися в березні. Вона теж має бути затверджена всіма державами-членами ЄС. Після цього відбудеться перша так звана міжурядова конференція. По суті, це перший раунд переговорів.

Далі – рух вперед у напрямку перемовин щодо стану нормативно-правового наближення. Якщо будуть певні виключення для України або додаткові умови – це все відбуватиметься у рамках офіційного переговорного процесу.

Різні країни-кандидати рухалися з різною швидкістю. Наша динаміка відрізняється від стандартного підходу. Тому якщо переговорна рамка буде затверджена у березні, а не у якийсь пізніший час, з великою ймовірністю конференція відбудеться буквально за кілька днів чи тижнів після цього.
Визначальною умовою того, з якою динамікою просуватимуться перемовини, буде темп здійснення реформ, особливо в сфері верховенства права і правосуддя.

Відповідно до методології розширення Європейського Союзу, саме розділи 23-24 є основою переговорного процесу, що впливає на весь хід перемовин. Вони входять до кластеру Fundamentals.

Якщо ж Україна добре імплементуватиме законодавство ЄС, але не буде прогресу у верховенстві права, відповідно до методології, є велика ймовірність, що просування ми не побачимо.
До чого готуватися бізнесу

Приклад речей, які регулюють внутрішній ринок ЄС, і де нам доведеться провести велику роботу – санітарні та фітосанітарні норми. Але для нас тут немає нічого нового, оскільки Україна доволі довго працювала з відповідними зобовʼязаннями в рамках Угоди про асоціацію. Тож ми вже приблизно розуміємо, що треба зробити.

В інших секторах – частина директив і регламентів ЄС, які стосуються охорони навколишнього середовища. Євросоюз доволі прискіпливий у цьому аспекті. Тут нам доведеться з великою ймовірністю шукати компромісу з виробниками, наприклад, у галузі енергетики, де є великі викиди СО2 в атмосферу, і зʼясовувати, за який проміжок часу ми об'єктивно зможемо вирішити ці питання.

З іншого боку, вочевидь, є необхідність підтримки від ЄС у проведенні цих реформ. Потрібні нові лабораторії, обладнання і тому подібне. Все це вартує відповідних коштів. І державних інвестицій теж. Приватний сектор, у свою чергу, теж претендуватиме на додаткову допомогу. Нам потрібно шукати алгоритм, при якому ми стимулюватимемо приватний сектор виконувати ці вимоги.
Чи варто розраховувати на додаткові кошти від ЄС

Ми сподіваємося на механізм Ukraine Facility

У цьому плані закладені реформи, які країна може провести до 2027 року. Також, думаю, ми долучатимемося до відповідних програм ЄС, які дозволять отримати додаткові кошти на проведення реформ
Цей матеріал був також опублікований на Forbes Ukraine
15.12.2023
Did you like this article?

© СД Платформа 2012 – 2024
Сайт розроблено силами активістів