То ж чи можна вважати таке ускладнення роботи слідчих шкідливим? Україна протягом тривалого часу є однією з лідерів за кількістю скарг до Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ). До того ж левова частка таких скарг стосується надмірної тривалості кримінальних проваджень.
Як неодноразово зазначав ЄСПЛ у своїх рішеннях, держава має забезпечувати баланс між суспільними інтересами та правами окремих громадян. Наприклад, у рішенні ЄСПЛ у справі «Свіргунець проти України» у якій майно заявниці було арештовано і згодом конфісковане, а саме кримінальне провадження тривало кілька років, суд зазначив таке: «Суд повинен визначити, чи був забезпечений справедливий баланс між вимогами загального суспільного інтересу та інтересами відповідної окремої компанії». Результатом недотримання такого балансу, стало визнання порушення з боку України.
Аналогічний підхід застосовується й у практиці Суду ЄС, тому системна проблема з порушенням прав людини може створити зайві перепони для вступу України до ЄС.
Отже, вказаний закон покликаний забезпечити той самий баланс, щоб не тільки правоохоронні органи мали можливості розслідувати злочини, але й громадяни та підприємці мали можливість захиститись від зловживань та помилок.
Принцип збалансованості є складовою принципу верховенства права й у контексті України означає, що боротьба з корупцією є важливою, однак має здійснюватися не шляхом порушення прав людини.
Недотримання ж цього балансу, надмірне розширення прав слідства та скасування судового контролю може призвести до створення поліційної держави, що негативно відобразиться не тільки на житті суспільства, а й на міжнародному іміджі України.