Історія України як фільтр для майбутнього магістра-медика
Щоб зрозуміти масштаби проблеми, уявімо випускника з Чехії за спеціальністю «Громадське здоров’я» або «Фізіотерапія», який хоче вступити на магістратуру до Національного медичного університету імені О.О. Богомольця.
Він має скласти вступні іспити — Єдиний вступний іспит (ЄВІ) з іноземної мови, тест на загальну навчальну компетентність (ТЗНК), а також Єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ). Але для того, щоб до них допустили, його диплом має пройти нострифікацію. Комісія порівнює навчальні плани й призначає додаткові іспити з «Історії України», «Філософії» або «Української мови за професійним спрямуванням».
У підсумку студент витрачає час і зусилля не на підготовку до фахового іспиту, а на повторення шкільної програми. Це демотивує і створює психологічну втому. Система ніби каже: «Твої знання з біохімії нас не цікавлять, поки ти не доведеш, що пам’ятаєш дати козацьких повстань».
При цьому особливий цинізм ситуації в тому, що ці самі дисципліни в українських університетах часто викладаються поверхнево — «для галочки». Місцевий студент відвідує кілька формальних лекцій і спокійно отримує залік, а той, хто повернувся з європейським дипломом, має складати повноцінний іспит, схожий на державний.