Щоразу, коли ми чуємо про Європейський Союз, в уяві постає образ прогресивного політичного механізму, де на високих рівнях ухвалюються доленосні рішення. Однак, Європейський Союз – це не лише протоколи та дипломатичні зустрічі, це багаторівнева структура із власними правилами гри, які не завжди лежать на поверхні. Після Революції Гідності українське суспільство обрало європейський шлях розвитку, і інтеграція до ЄС стала стратегічним пріоритетом країни. Однак для успішної євроінтеграції та ефективного захисту національних інтересів Україні необхідно глибше розуміти внутрішні механізми функціонування ЄС. Метою цього есе є дослідження того, чому знання «внутрішньої кухні» ЄС є критично важливим для України та на які аспекти особливо варто звернути увагу. Ми проаналізуємо, по-перше, внутрішньополітичні механізми ЄС, по-друге, економічні та правові аспекти інтеграції, а по-третє, вплив лідерських ідеологій та ключових політичних фігур на євроінтеграційні процеси.
Перед тим як зануритись у основну тему есе, доречним буде короткий вступ, де ми дамо визначення ЄС та опишемо ключові його функції, засади. Отже, Європейський Союз (ЄС) — це політико-економічне об'єднання 27 європейських країн, створене з метою забезпечення миру, стабільності та процвітання на континенті (European Commission, 2022). Основними функціями ЄС є сприяння вільній торгівлі між державами-членами, підтримка спільного ринку, розробка спільної зовнішньої політики та політики безпеки, захист прав людини та забезпечення демократії. Засади ЄС базуються на таких принципах, як верховенство права, рівність, солідарність і повага до національної ідентичності країн-членів. Система управління ЄС є багаторівневою та включає ключові інституції, такі як Європейська комісія, Європейський парламент, Європейська Рада, та Рада ЄС (European Commission, 2022), які спільно працюють для ухвалення законодавчих актів та вирішення внутрішніх і зовнішніх викликів. Такий механізм функціонування робить ЄС унікальним міжнародним актором, інтеграція до якого потребує не лише формальних кроків, але й глибокого розуміння його внутрішньої політичної та економічної структури.
Внутрішньополітичний вимір: прийняття рішень та інституції
Як ми уже зазначили вище, Європейський Союз функціонує як багаторівнева система управління, що включає наднаціональні інституції. Європейська комісія виконує роль виконавчого органу, відповідального за розробку законодавчих ініціатив і виконання бюджетних зобов’язань. Європейський парламент, у свою чергу, представляє інтереси громадян, ухвалює закони, затверджує бюджет та контролює роботу інших інституцій. Європейська Рада визначає загальні політичні напрямки та пріоритети, складаючись із глав держав або урядів країн-членів, президента Європейської Ради та президента Європейської комісії. Рада ЄС представляє уряди держав-членів і відповідає за міжнародні угоди та зовнішню політику ЄС (European Union, 2022).
У контексті теорії міжнародних відносин, мені спадає на думку теорія інституціоналізму, яка акцентує увагу на ролі міжнародних інституцій у формуванні державної поведінки та забезпеченні співробітництва. Один із основоположників ліберального інституціоналізму, Роберт Кеохейн, у своїй книзі "After Hegemony: Cooperation and Discord in the World Political Economy" (1984) стверджує, що міжнародні інституції здатні забезпечити стабільність і співпрацю між державами навіть за відсутності гегемона, тобто домінуючої держави. Цей приклад чітко проявляється у функціонуванні ЄС, адже незважаючи на різноманіття країн за розміром, населенням і економічними показниками, ключові рішення ухвалюються на основі згоди всіх держав-членів. Це означає, що інтереси окремих країн можуть суттєво впливати на політичні рішення, що може мати як позитивний, так і негативний вплив на Україну в її прагненнях лобіювати свої інтереси в ЄС. Наприклад, позиції країн, що знаходяться ближче до російського впливу, можуть ускладнити прийняття рішень, які відповідають українським інтересам. Отже, розуміння цих економічних нюансів дасть Україні можливість ефективніше захищати свої інтереси під час переговорів і знаходити союзників серед країн-членів.
Економічні та правові аспекти інтеграції
У цьому розділі ми розглянемо економічні механізми ЄС, зокрема функціонування єдиного ринку, спільної сільськогосподарської політики та євроінтеграційних стратегій, а також проаналізуємо правові норми та регуляції. Основною метою економічної інтеграції Союзу є створення єдиного ринку, який забезпечує вільний рух товарів, послуг, капіталу та робочої сили між державами-членами. Це, у свою чергу, сприяє зростанню конкурентоспроможності, підвищенню інвестиційної привабливості та покращенню рівня життя населення.
Відповідно до дослідження, проведеного на базі Університету Бокконі у Мілані, економічна інтеграція сприяє зростанню ВВП країн, які вступають до ЄС. Говорячи про конкретні цифри, ВВП на душу населення у таких країнах як Чехія, Словаччина, Кіпр, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Мальта, Польща у 2019 році майже удвічі перевищують показники 2004 року, що пов'язано з членством у Європейському Союзі (Eridani, 2024). Цей позитивний ефект, що виникає внаслідок змін у інституціях, політиках, регуляціях та бар'єрах у торгівлі, свідчить про важливість економічної інтеграції. Дослідження також вказує на те, що цей позитивний вплив розширення ЄС не мав негативних наслідків для рівня життя громадян попередніх країн-членів (Eridani, 2024), що підтверджує, що розширення було вигідним для всіх учасників. Отже, ці дані підкреслюють, що слідуючи такому прикладу, процес інтеграції може забезпечити значні переваги для економіки України в разі її вступу до ЄС.
Говорячи про правову інтеграцію до ЄС, то вона вимагає від країн-кандидатів впровадження норм і стандартів, які регулюють діяльність Союзу. Ці стандарти охоплюють широкий спектр сфер: від прав людини та екологічних вимог до регулювання ринку та конкуренції. Для України, як і для інших країн-кандидатів, це означає необхідність адаптації національних законів до правової системи ЄС, яка має верховенство над національними правовими системами держав-членів.Згадуючи професора у своєму університеті, Вільяма Фелана, то він саме досліджує процеси правової інтеграції в ЄС через призму ліберального міжурядового підходу (Phelan, 2018). Автор аналізує рішення Європейського суду, такі як Van Gend en Loos (1963) і Costa v. ENEL (1964), які затвердили принципи прямого ефекту та верховенства права ЄС над національними правовими системами. Фелан підкреслює, що ці рішення стали ключовими у формуванні правової інтеграції ЄС, оскільки вони не лише посилили вплив права ЄС у державах-членах, але й перетворили судову систему на потужний інструмент забезпечення єдності та ефективності Союзу. Для України розуміння цього аспекту є надзвичайно важливим, адже адаптація до таких стандартів означає необхідність глибоких правових реформ.
Лідерський та ідеологічний вимір: Вплив ключових політичних фігур
Лідерський та ідеологічний виміри суттєво впливають на політику ЄС, зокрема у питаннях розширення, підтримки сусідніх країн та європейської інтеграції. Ключові політичні фігури, які очолюють держави-члени та європейські інституції, суттєво формують спільну позицію щодо розширення та підтримки України в умовах війни.
Наприклад, під час виступу перед Європейським парламентом 9 травня 2023 року канцлер Німеччини Олаф Шольц підкреслив, що майбутнє Європи залежить від єдності та здатності до співпраці. Він акцентував на необхідності реформування та розширення ЄС, щоб Союз міг ефективно відповідати на виклики XXI століття. Шольц також наголосив на важливості відбудови України після війни, підкресливши, що процвітаюча демократична Україна стане найкращою відповіддю на амбіції Росії. Він закликав прискорити ухвалення рішень у ЄС, зокрема у питаннях зовнішньої політики (Olaf Scholz, 2024).
Також, президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн є одним з найбільших прихильників підтримки України на європейському рівні. Під її керівництвом розроблено численні пакети фінансової, військової та гуманітарної допомоги. Вона також виступала за надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС у 2022 році.
Однак, водночас експерти зауважують, що Угорщина може сповільнити процес розширення ЄС та вступу України до ЄС, зосереджуючи увагу на Західних Балканах (Крупка, 2024). Угорська позиція щодо міграції та критика політики Брюсселя можуть також вплинути на подальші обговорення та домовленості, тому Україні варто дотримуватись радше реалістичних, аніж надто оптимістичних поглядів.
Отже, лідерські та ідеологічні аспекти політики ЄС визначають майбутнє європейської інтеграції України. Підтримка таких політиків, як Урсула фон дер Ляєн та Олаф Шольц, є важливою, але варто враховувати й ідеологічні розбіжності. Україні необхідно продовжувати реформи та шукати союзників серед ключових політичних фігур Європи, щоб ефективно лобіювати свої інтереси в процесах євроінтеграції.
Висновок
Знання про «внутрішню кухню» Європейського Союзу є критично важливим для України на етапі євроінтеграції. Розуміння складних механізмів ухвалення рішень, економічних і правових аспектів інтеграції, а також впливу ключових політичних фігур допоможе Україні адаптувати свої стратегії та позиції, захищаючи національні інтереси на міжнародному рівні. Для досягнення бажаних результатів, Україні потрібно продовжувати внутрішні реформи, зміцнювати зв’язки з ключовими політичними фігурами Європи та стати активним гравцем у формуванні політики ЄС. Лише шляхом глибокого розуміння та проактивної позиції Україна зможе ефективно впливати на своє європейське майбутнє та отримати максимальні вигоди від співпраці з ЄС.