ПОЛІТИКА

Заблоковані шляхи солідарності

Не так багато часу минуло з моменту досягнення політичного компромісу між Україною та Польщею щодо вирішення зернового конфлікту, викликаного введенням останньою заборони на ввезення українського зерна, як польські консервативні політичні сили організували блокаду кордону для українських перевізників вантажів.

Хоча ситуація ще досить напружена, зростають сподівання на те, що з формуванням нового уряду на чолі з Д. Туском, з'являться дієві інструменти повного розблокування кордону між Україною та Польщею.
Андрій Левковець
Активіст СД Платформа
У даному матеріалі пропонується дослідити юридичний аспект відносин між Україною та Польщею, які набули резонансності останнім часом, та проаналізувати, наскільки дії польської сторони відповідають вимогам міжнародного права.
У чому суть поточного конфлікту?

З ініціативи націоналістичної політичної партії "Конфедерація" 6 листопада деякі польські перевізники розпочали блокаду українських вантажівок у знак протесту проти так званого "транспортного безвізу", за яким ЄС дозволив українським перевізникам вільно в'їжджати та перевозити товари територією Союзу, створюючи конкуренцію польським транспортникам.

Ці події призвели навіть до смерті двох водіїв, які вимушено чекали багато днів у кілометрових чергах на кордоні при низьких температурах.
Чи буде Україна звертатись до суду?

Згідно з досвідом з зерновим ембарго, юридичні заходи можуть допомогти вирішити конфлікт. Тоді Україна подала позов до Світової організації торгівлі щодо неправомірних дій Польщі.

Важливим елементом у цьому контексті є Регламент (EU) 2022/870, яким призупинено усі квоти для України після російського вторгнення. Таким чином, Україна мала право ввозити свої зернові продукти на територію ЄС без обмежень.

Додатково, стаття 3 Договору про функціонування ЄС визначає, що митний союз та комерційна політика є виключною компетенцією ЄС. Це означає, що країни-члени повинні виконувати рішення органів ЄС і не мають права відступати від визначеної політики.

У цій ситуації Україна має сильну юридичну позицію, тому подача позову могла б допомогти вирішити конфлікт.
Чи може Україна захистити своїх перевізників?

Згідно з Угодою про лібералізацію автомобільних перевезень, відомою як "транспортний безвіз", підписаною Україною та ЄС у 2022 році, ЄС має виключну компетенцію у справах митного союзу та комерційної політики.

Польща не має права встановлювати власні правила або перешкоджати виконанню цієї угоди. Як член ЄС, вона зобов'язана сприяти виконанню політики ЄС.
Якщо Польща не забезпечить виконання Угоди щодо повного розблокування кордону, Україна може формально подати скаргу щодо неспроможності Польщі забезпечити виконання зобов'язань ЄС. Це може призвести до подальших напружень у відносинах між країнами-сусідками.
13.12.2023
Did you like this article?

© СД Платформа 2012 – 2024
Сайт розроблено силами активістів