Олаф Шольц:
утілення німецького прагматизму

Політику часто порівнюють із маятником. І справді, політичні рішення, впливають на людські уподобання та погляди, розгойдуючи життя країни. Після правих до влади, зазвичай, приходять ліві, а стрімке зростання економіки може змінитися затяжною соціальною кризою. Є припущення, що засилля популістів та новачків у політиці з часом провокує виборців на повернення до підтримки досвідчених, професійних та врівноважених політиків.

Така ситуація може зіграти на руку Олафу Шольцу, кандидату на крісло німецького канцлера. Саме у складні часи проявляється справжній характер лідерів, готових до реалізації прогресивного порядку денного.
«Шольцомат»


Олаф Шольц вступив до лав Соціал-демократичної партії Німеччини (СДПН) у 1975 році ще старшокласником гімназії Хеєген м. Гамбург-Ральштед. У 1985 закінчив навчання в Гамбурзькому університеті та отримав спеціалізацію з трудового права.

Після декількох років приватної адвокатської практики у 1998 року його вперше обирають депутатом Бундестагу від СДПН. Згодом він працюватиме на різних партійних та виконавчих посадах: міністр внутрішніх справ Гамбурга, перший парламентський секретар СДП, федеральний міністр праці, мер Гамбурга. Шольц такж пройшов усі щаблі партійної драбини: двічі був заступником голови та декілька років виконував обов'язки голови СДП. У 2018 році був призначений федеральним міністром фінансів.


У 2003 році німецький тижневик Die Zeit в одній зі своїх статей охрестив лідера німецьких соціал-демократів «Шольцоматом» за його неприховану любов до технократичного стилю управління. Його прямолінійність, безкомпромісність та спокій допомагають долати виклики, які трапляються у бурхливому політичному житті.
Деякі колеги згадували, що важко було почути від Олафа хоч одне зайве слово, якщо цього не вимагало питання чи обставини. Така лаконічність, здавалося б, відійшла на другий план лише з початком перегонів за крісло канцлера. Політика вимагає бути не лише розсудливим і розважливим, а й популярним та почутим.
То в чому ж полягав успішний підхід Шольца до подолання наслідків коронавірусної пандемії, реалізація якого, фактично, допомогла вибороти можливість стати кандидатом № 1 від соціал-демократів на пост канцлера?




Знову кейнсіанство?

Коли приходить криза, держава має ще раз підтвердити причини свого існування: врятувати суспільство та зробити життя людей кращим у часи відновлення. План Шольца щодо підтримки економіки у часи пандемії полягав у стимулюванні значних фінансових вливань: протягом першого року пандемії в економіку було вкладено €314,7 млрд, більшість із яких (понад 70 %) надійшли з нових зовнішніх боргових зобов'язань ФРН. Ці гроші були виділені на пряму підтримку підприємців, кредитування банків під малі відсотки та нові державні інфраструктурні проєкти.

Німці не єдині, хто застосував подібну стратегію. Раніше величезні вливання в економіку ми спостерігали і в США (понад $6 трлн трьома пакетами допомоги). Проте саме у Німеччині ефект від такої економічної стратегії вже в короткостроковій перспективі приніс бажані результати.
Європейська єдність


Солідарність у питанні вакцин, спільні плани відновлення економіки, посилення внутрішнього ринку — це ті стовпи, на які спиралася політика федерального уряду в зовнішніх відносинах.

Шольц із радістю відзначав ті успіхи, яких вдалося досягти в кооперації з європейськими столицями у боротьбі з COVID-19. Коментуючи рішення створити фонд розміром €750 млрд для боротьби з пандемією, він зазначив: «Це рішення, прийняте всіма державами-членами, є важливою віхою європейської інтеграції. Це надзвичайне досягнення, оскільки воно свідчить про те, що Європейський Союз здатний діяти єдиним фронтом. Це вирішальна відмінність порівняно з відповіддю, яку ЄС дав десять років тому під час світової фінансової кризи».

У роботі з європейськими колегами Олаф Шольц був незмінним прихильником запровадження та втілення Плану відновлення ЄС і зробив Німеччину одним з основних донорів цього проєкту. Від такої позиції Берлін виграв не лише у розрізі умовної політичної та гуманітарної ваги, а й забезпечив прогнозовану стабільність європейських ринків задля відновлення власної економіки.
Гнучке реагування


Спроби державного стримування пандемії коронавірусу показали різні підходи до урядування загалом. Умовно, системи локдауну в різних країнах можна поділити на підходи із жорстким регулюванням та такі, що майже не застосовували обмежень. На цьому тлі Німеччина обрала для себе більш поміркований, середній, варіант.

Загальнонаціональний карантин у ФРН запроваджувався шляхом окремих обмежувальних заходів на рівні федеральних земель. На відміну від багатьох країн Європи, ні поліція, ні інші органи правопорядку не отримували додаткових повноважень та не активізували своєї діяльності для підтримки такого гнучкого режиму.

Подібне спостерігалося і в економічній системі, яку представив міністр Шольц. Її основою стало полегшене кредитування населення та бізнесу, послаблення податкового тиску та гнучка точкова підтримка малого та середнього бізнесу на рівні з життєво важливою суспільною інфраструктурою. У такий спосіб вдалося досягти не лише економії ресурсів шляхом постійного моніторингу ситуації та реагування там, де було необхідно, а й збереження пристойних показників економічної активності та ринкової стабільності.
Show me the money!


Попри доволі суттєве просідання валового національного продукту протягом перших двох кварталів 2020 року, уже починаючи з третього кварталу економіка вийшла з негативної фази, а станом на середину 2021 року проілюструвала значне зростання із поступовим відновленням.
Показники зростання ВВП ФРН. Джерело: Focus Economics.
Значною мірою таких результатів вдалося досягти завдяки значним фінансовим вливанням, про які вже йшлося. Водночас вони не призвели до серйозного зростання боргу ФРН, який наразі становить 69,8 % ВВП. Враховуючи, що відповідно до Маастрихтського договору нормальним борговим навантаженням є 74,5 %, для німецької економіки такий результат є дуже позитивним. Завдяки економічному зростанню цей відсоток почне з часом зменшуватися, а точніше, уже почав.

Ще одним значним досягненням є гнучка система реагування та запровадження карантинних заходів. Попри серію доволі серйозних та іноді жорстких виступів громадян проти будь-яких обмежень, ФРН змогла продемонструвати достатню синергію між громадянським суспільством та державою як на федеральному, так і на місцевому рівні. Німецькому уряду, згідно з планом Шольца, вдалося уникнути повної й тривалої зупинки економіки, а також дало змогу малому та середньому бізнесу зберегти свої позиції завдяки фінансовій та податковій підтримці на федеральному рівні.
Прагматизм Шольца дозволив Німеччині стримати негативні впливи пандемії на економіку Німеччини та посилити позиції в Єврозоні. Менш ніж за два місяці до загальних виборів нинішній міністр фінансів став найпопулярнішим кандидатом, який може прийти на заміну Ангелі Меркель. Якщо СДПН та Зелені працюватимуть разом із лібералами, тріо здатне утворити так звану коаліцію світлофорів, названу за кольорами трьох партій: червоного, зеленого та жовтого.

Олафу Шольцу знадобилося багато часу для усвідомлення, що політика — це не лише сухі факти та цифри. Прогресивних змін можливо досягти лише тоді, коли особисте налаштування висуванця та його програмні дії мають підтримку у виборця. Саме над цим найбільше працює сам Шольц та вся соціал-демократична партія Німеччини.
Олександр Краєв
Експерт Ради зовнішньої політики «Українська призма», публіцист.
Колумніст та коментатор для низки українських та закордонних ЗМІ
Did you like this article?

© СД Платформа 2012 – 2023
Сайт розроблено силами активістів