Пропонуємо ознайомитися з деякими результатами нашого опитування:
• 44% респондентів приймали рішення про участь у виборах в якості кандидатів зважено; вони у різний спосіб були залучені до політичних процесів протягом останніх років, маючи певний досвід. Водночас, 19% опитаних прийняли рішення лише за 3 місяці до виборів, 6,3% - напередодні початку кампанії, а ще 6,3% - взагалі в останній момент. Це свідчить про те, що значна частина кандидатів вирішили скористатися суспільним запитом на «нові обличчя» та включитися у політичні перегони.
• Понад 90% опитаних сповідують певну ідеологію, при цьому 54% кандидатів обирали політичну силу саме за ідеологією. Це свідчить про зростання усвідомлення серед кандидатів та запиту на ідеологічні партії в Україні з передбачуваною й конкретною програмою дій. Прихильники лівих і ліво-центристських переконань сукупно мають значну перевагу над правими і право-центристами (65,6% проти 27,7% відповідно), звісно, в реаліях України часто умовну. Але все таки лівих та ліво-центристів більше. Це підтверджується тим, в більшість партій в Україні у своїх програмах заявляють про такі пріоритети, як важлива роль держави в економіці, забезпечення високого рівня життя, відкриття індустріальних парків, створення нових робочих місць, зручної соціальної інфраструктури, забезпечення безкоштовних медичних послуг. Можемо говорити про те, що партії цього спектру перестають асоціюватися з негативним досвідом комунізму.
• Понад 90% опитаних кандидатів є прихильниками певних ідеологій, при цьому 54% респондентів у процесі вибору політичної сили, від якої вони балотувалися, зважали на її ідеологічне позиціонування. Це свідчить про зростання певного запиту в сегменті активних громадян на ідеологічні партії з передбачуваною і конкретною програмою дій. При цьому, серед опитаних кандидатів прихильники ліво-центристських переконань сукупно переважають правих (65,6% проти 27,7% відповідно). Цікаво, що у програмах більшості партій в Україні роблять акцент на важливу роль держави в економіці, забезпечення високого рівня життя, відкриття індустріальних парків, нові робочі місця, зручну соціальну інфраструктуру, безкоштовні медичні послуги.
• Лише 3,3% кандидатів пов'язують свою впізнаваність із членством у партії. Абсолютна більшість (83%) стверджує, що забезпечили її або за рахунок особистого рейтингу, або розвитку власного бренду, а отже зріле ідеологічне протистояння політичних сил має мінімальне значення у виборчому процесі. Відповідно, зростає імовірність популізму.
• Ідеологічне протистояння практично відсутнє, адже більшість партій пропонують популістичні гасла, які збігаються з опонентами. Фактично дуже важко знайти програми партій, хоча це є вимогою законодавства. По суті, навіть, якщо такі програми і є, після ознайомлення з ними, стає зрозуміло, що вони носять суто формальний характер.
• Для деяких респондентів основним фактором вибору була ймовірність проходження партії (11,7%). Також не втрачає своєї важливості такий критерій, як особисті контакти з представниками партії, адже такі знайомства дають можливість розраховувати на більшу підтримку з боку політичної сили.
• Позитивним сигналом є те, що кандидати здебільшого ознайомлені зі складом своєї партії (лише 2,4% не знайомі чи їм байдуже). 43% опитаних довіряють своїм однопартійцям. Водночас 39% знають про те, що в партії є особи, які не заслуговують на це, але все одно готові й надалі з ними співпрацювати. Взагалі не влаштовує склад партії 12% кандидатів.
• 43% опитаних особисто знайомі з лідером партії. У цьому контексті можна стверджувати, що відбувається певна десакралізація політики та політиків.
• 60% опитаних не були членами партії, від якої йшли в списку. Це свідчить про те, що кандидати часто скоріше використовують певний бренд задля проходження в місцеві ради.
Лише 9% опитаних зіткнулися з «чорним піаром» з боку своїх конкурентів, 7% - самі вдавалися до певних маніпуляцій. Але загалом можемо констатувати, що більшість політичних опонентів застосовували чесні технології для боротьби з конкурентами. Сподіваємося, що надалі політична культура в Україні буде тільки розвиватися, що менше різноманітних маніпуляцій буде і на вищому рівні, не тільки на місцях. Слід також відзначити, що поточна виборча система скоріше сприяє більш жорсткій конкуренції всередині партії між кандидатами, а не між партіями.
• Більшість опитаних кандидатів розуміють важливість наявності політичної стратегії, 40% опитаних розробляли стратегію самостійно. 38% опитаних дотримувалися політичної стратегії партії. Проте питання якості цих стратегій залишається відкритим.
• 29,7% опитаних заявили, що їх авторитет впливає на репутацію політичної сили, а не навпаки. Тобто, відбувається зміщення традиційного фокусу, коли люди цінують власний особистий бренд. Натомість, 24% кандидатів стверджували, що авторитет партії є допоміжним елементом для них.
• Діджиталізація не перемогла традиційні методи агітації. 70% опитаних використовували роздаткові матеріали та борди. На другому місці за частотою використання – техніка особистої комунікації з виборцем (face-to-face). Відеоконтент та реклама посіла лише 3 місце за популярністю використання.
• В опитуванні взяли участь переважно молоді кандидати, тому 46% кандидатів вважають себе експертами у галузі молодіжної політики. Далі йдуть такі сфери, як освіта і наука, культура і туризм, інфраструктурні питання. Ще однією топ-темою, на яку звернули увагу кандидати з усієї країни, є екологія. Експертами у сфері економіки (21,3%), соціальних питань (29,3%) та бюджету (19,3%) вважає себе п'ята частина кандидатів. Медицина – дуже проблемна сфера і, відповідно, не найпопулярніша. Лише 8,7% кандидатів готові працювати з питаннями, які виникають у цій сфері.