Do you speak English? Або реалії вивчення англійської мови в Україні

2016 названий роком англійської мови в Україні. Школярі, студенти й працівники різних спеціальностей намагаються знайти можливості вивчення мови та «з головою» поринути в англомовне середовище. А чи ці можливості є реальними для більшості молодих людей, особливо для більшості школярів? Яким чином відбувається процес вивчення англійської мови в навчальних закладах? Давайте спробуємо проаналізувати дані питання разом.

Do you speak

Україна у світовому рейтингу

Англійська мова є однією з найпоширеніших мов у світі. Нею розмовляють у більше ніж 51 країні світу понад 1 млрд людей. Сьогодні попит на вивчення англійської мови безупинно зростає, адже вона є базовою міжнародною мовою. Як говорив Й. Ґете: «Скільки мов ти знаєш, стільки разів ти людина».

Рейтинг знания языка.pngНа початку 2016 року експерти міжнародного освітнього центру Education First провели дослідження серед сімдесяти країн світу щодо знання англійської мови, як іноземної. Рейтинг очолила Швеція. Друге місце за рівнем володіння мовою зайняли голландців. Відповідно до рейтингу Україна належить до країн із середнім рівнем знання англійської мови. Її місце – 34, що є далеко не високим показником.

Англійську мову – в школи! Англійську мову – в маси!

Спробуйте пригадати, як викладалась англійська мова у вашій школі. Викладання іноземної мови як у загальноосвітніх, так і в спеціалізованих школах, за програмою  повинно починатися з 1 класу. А чи відповідно до плану відбувається цей процес? Відповідь знайти просто, запитавши школярів з різних міст, містечок та селищ. Учні кажуть, що в більшості шкіл навчання мови починається з третього, четвертого чи п’ятого класів.   

Для того, аби порахувати скільки всього років вивчається мова в школах не треба математичних надздібностей. За одинадцять років, в найкращій перспективі, діти мають від початкового рівня до високого опанувати мову. Проте результати Зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) показують протилежне.

У 2015 році з англійської мови тільки 13 осіб з 72 тисяч абітурієнтів набрали максимальну кількість балів. Поріг не пройшли 13,3% (9,5 тисячі випускників). Ще гіршим виявився попередній 2014 рік, коли майбутні абітурієнти не показали не те що високого, а належного рівня знань з іноземної мови – успішно пройшли тест лише 0,11% випускників. З цього випливає, що та частина українців, яка становить більшість в загальноосвітніх школах, має низькі знання з англійської мови.

На жаль, така ситуація вже стала тенденцією. Проблема полягає у наступних факторах: по-перше, у відсутності достатньої кількості матеріальної бази, часто навіть достотної кількості підручників не вистачає в школах. А шкільна програма досить часто стикається з фінансовими труднощами, що в свою чергу, впливає на якісне вивчення англійської мови. Особливо, це стосується школярів, які живуть в селищах міського типу, селах. По-друге, це проблема низької зарплати вчителів і, як результат, малоефективної продуктивність праці. Більшість вчителів не зацікавлені в застосуванні інтерактивного навчання, дотримуються застарілих традиційних методів, які гальмують розвиток мовленнєвої компетенції школярів. По-третє, спеціалізовані школи, гімназії, де англійська мова вивчається майже не щодня, є фінансово недоступними для більшості українських сімей.

Мріяти не шкідливо

Можливо, в цьому році тенденція кардинально зміниться та англійська мова все ж «піде в маси». Адже указ президента, щодо проголошення 2016 роком англійської мови в Україні змінить ситуацію й відбудеться омріяне. Школи у всіх областях країни, від найбільших міст до найменших сіл, отримають достатню кількість технічних засобів та підручників. Програма буде стимулювати учнів вчити мову з першого класу, а заробітна плата вчителів буде достатньою для гідного життя. І кожна працююча людина зможе дозволити собі відвідувати курси англійської мови, ціна на які зараз стартує від 2000 тисяч гривень,  при середній заробітній платі 4 821 грн. Та зовсім скоро кожен українець буде вміти говорити англійською не тільки на побутовому рівні, але й використовувати свої знання у професійних цілях.

Це те, про що ми та наші діти мріють. Ми звикли жити мріями. А реальність – вона інша.

Вона змушує зняти рожеві окуляри. Вона змушує жити на зарплату, якої ледве вистачає на оплату комунальних послуг та придбання найнеобхідніших продуктів. Вона змушує економити батьків на всьому, лише б дати дитині змогу купити необхідні речі для школи. А фраза батьків: «Про англійську мову ми подумаємо пізніше, коли будуть кращі часи», все частіше лунає в українських сім’ях.