Чому Ілон Маск видалив усі свої сторінки з Facebook?

Ілон Маск

Чи знайомі ви з такою наукою, як психометрія? Це надзвичайно цікавий розділ психології, який вивчає людину – її знання, пристрасті й типову поведінку – за допомогою математичних методів. Головна особливість психометричних досліджень полягає буквально у вимірюванні особистості людини, тобто наданні її рисам числових параметрів (наприклад, через вирахування їх процентного співвідношення). Певний час значною проблемою цієї науки була фізична неможливість дослідити таку кількість людей, яка дозволила б збільшити точність встановлення числових параметрів. Однак зі створенням Інтернету і виникненням соціальних мереж її вдалося подолати.

У 2016 році, після перемоги Трампа на президентських виборах у США, у швейцарському виданні Das Magazin вийшла стаття, яка майже прямо говорила: «BIG BROTHER IS WATCHING YOU!». У ній йшлося про те, що британська компанія Cambrige Analytica збирала персональні дані користувачів Facebook і за допомогою методу психометрії OCEAN створювала персональну політичну рекламу для кожного окремого користувача, чим забезпечила підтримку виходу Великобританії з ЄС (референдум про Brexit 2016 року) та перемогу Дональда Трампа на президентських виборах. Одні тоді охрестили цю публікацію «статтею року», інші – «конспірологічною маячнею року» і наводили, до речі, небезпідставні аргументи щодо недосконалості методу OCEAN. Історія так би і залишилася історією, якби за справу не взялися правоохоронні органи США та Великобританії.

Наприкінці лютого цього року з’явилося нове ґрунтовне розслідування згаданого випадку від New York Times, у якому журналісти доводять, що компанія  Cambrige Analytica нелегально отримала та використовувала персональні дані близько 50 (!) млн користувачів соцмережі. Через це Інтернетом став ширитися флешмоб #deletefacebook (до якого долучився й Ілон Маск, видаливши сторінки «SpaceX» та «Tesla»), у межах якого користувачі діляться своїми розслідуваннями, якими нашими персональними даними володіє Facebook.

Марк Цукерберг, звітуючи в Конгресі США 10 квітня, визнав проблему витоку приватних даних користувачів під час президентських перегонів 2016 року. Він заявив, що Facebook був створений як універсальний інструмент для спілкування, але вони [засновники] не змогли його захистити від використання зі злими намірами [маючи на увазі діяльність Cambrige Analytica]. Цукерберг назвав це своєю найбільшою помилкою. Однак сповідь засновника Facebook все одно залишила дуже багато питань щодо обізнаності сервісу про повсякденне життя звичайного користувача.

Соціальні мережі сьогодні – це не тільки місце, де ми ділимося своїми враженнями та думками або стежимо за новинами. У наш час це велика база даних, яка легко може перетворитися на інструмент маніпулювання. І якщо державні інститути країн Заходу опікуються проблемою захисту персональних даних, то наскільки ймовірною могла б бути подібна реакція у випадку скандалу навколо таких соціальних мереж, як «Вконтакте» та «Одноклассники»? Питання залишається відкритим.

Автор: Дмитро Клименко​​​​​​​