Жінки у чоловічих костюмах та гендер керівника — Motivational speech від екс-директорки Microsoft

Надія Васильєва

Надія Васильєва – жінка, що надихає! Ще до грудня цього року Васильєва займала посаду Генерального директора Microsoft в Україні, Молдові та Грузії. Вона працювала в компанії з 2012 року і покинула найвищу посаду за власним бажанням – Надія отримала стипендію на навчання в бізнес-школі в Kellogg (The Kellogg School of Management) та вже скоро поїде до США.

Керівниця з 20-річним досвідом роботи у провідних українських і міжнародних компаніях з «motivational speech» виступила на конференції СД Платформи «ЖІНОЧЕ ЛОБІ: політика та лобіювання». Вона розповіла про те, чому жінкам складніше отримувати керівні посади, як образ «відмінниці» впливає на особисте життя та роботу, та чому зі своїм чоловіком треба «домовлятись про партнерство».

СД Платформа вирішила, що не може залишити такі важливі слова геніальної жінки в залі конференції – тому ділимось з вами надихаючим виступом «Жіночого лобі», який півсотні дівчат та жінок запам’ятали на все життя.

ЖІНЦІ СКЛАДНО ОТРИМАТИ НАЙВИЩУ КЕРІВНУ ПОСАДУ

Я відповідаю за декілька країн у компанії, й у всіх них одна і та ж проблема, що є в Україні. В принципі, це світова проблема у бізнесі - жінці дуже складно дістатися найвищих керівних посад. Взагалі, у всьому світі лише 9-12 відсотків керівних посад займають жінки. Цікаво, що технічні компанії мають більший відсоток жінок на керівних посадах, ніж в інших галузях. До Microsoft я працювала в компанії Amway. Багато людей вважають, що це суто жіноча компанія. Проте, я мушу сказати, що з 82 країн у нас було тільки три жінки на посаді генерального директора. Увесь топ-менеджмент компанії – це чоловіки. Моє персональне бачення - в технологічних компаніях у жінок є більше шансів.

РОЗБЕРЕМОСЬ, ЧОМУ?

Є декілька причин, чому складно. У жінок є образ такої собі «розумної відмінниці». З чого все починається? З виховання. Нам з дитинства кажуть, що треба бути розумними. І дівчата швидше, ніж хлопці можуть адаптуватися і вивчати (вивчити, опанувати) складні  науки. Хлопці більш пізніше включаються – в 16-17 років, а до цього вони відстають трішки. Ми думаємо, що бути розумною – це дуже круто. Але коли нам стає 12-13 років, ми помічаємо, що хлопці не дуже люблять розумних дівчат... Не з розумною ідуть на випускний бал, а з тією, яка гарно виглядає. Дівчина не розуміє, чому вона так багато вкладалась в те, щоб бути розумною? Виникає такий собі дисонанс  - це перша проблема.

У нас на все це накладається ще й те, що, останнім часом, є модним уявлення, що все і так буде добре, якщо вийти заміж за олігарха: «Нащо тобі навчатися? Ну, в крайньому випадку, підеш у моду!»

БІЛЬШЕ ЧАСУ НА СПІЛКУВАННЯ

Навіть якщо жінка підійшла до рівня керівника, дуже великий розрив між тим, як вона все ж отримає цю посаду у компанії. Я колись також була керівником підрозділу. Я розумію, що коли ти керівник, у тебе, по-перше, немає часу. У тебе немає, коли голову підняти. А повинен бути баланс між часом, який ви витрачаєте на управління людьми, і який ви залишаєте на своє особисте вдосконалення. Зазвичай, на операційну діяльність ви витрачаєте 60 відсотків часу, на управління людьми – 30 відсотків, і лише 10 відсотків, в кращому випадку, ви витрачаєте на своє зростання. А люди – це взаємовідносини. Спілкуючись, ви можете сформувати  знання про себе і сприйняття тебе всередині корпорації. Щоб вас могли порекомендувати на вищі посади, вам треба витрачати більше часу на спілкування, більше часу на побудову свого іміджу всередині організації. Я зараз, наприклад, 75 відсотків часу витрачаю на управління людьми і 20 відсотків на операційну діяльність.

сд платформа

ЖІНКА ПОВИННА МАТИ В СІМ’Ї ПАРТНЕРСЬКІ ВІДНОСИНИ

Повернемось до того часу, коли дівчина закінчує університет. І що їй далі кажуть? «Ну, в принципі, ти так гарно вчишся, ти будеш успішною!». Але далі вона стикається з тим, що потрібно вийти заміж, щоб суспільство вважало тебе успішною. У нас, жінок, такий менталітет, що ми не можемо собі дозволити не виправдати очікування. Ми знаходимо собі чоловіка просто для того, щоб поставити «галочку». І що тут відбувається? Ми не встигаємо поговорити і домовитись про партнерство. Жінка, яка будує кар’єру, повинна мати в сім’ї партнерські відносини. Партнерські відносини - це коли ви від початку домовляєтесь дуже чесно. Головне проговорити, як ви бачите картинку того, що у вас має бути вдома. При цьому ми з себе не намагаємось створити того, ким ми не є. Ви не торгуєтесь, ви чесно кажете, що це я буду робити, це не буду. Сім’я щаслива, коли всі роблять те, що люблять. А все, що кожен «повинен» робити, ви комусь делегуєте. Тоді у вас вдома спокійно. Коли у жінки все спокійно двома, її ніщо не зупиняє від того, щоб будувати кар’єру. І якщо ви знайдете партнера, з яким у вас будуть одні цінності, це буде шлюб навіки.

ЖІНКА В ЧОЛОВІЧОМУ КОСТЮМІ

Ще один момент – це коли ми приходимо на роботу і починаємо розказувати про себе, одягнені в діловий костюм чисто чоловічого стилю. Знаєте, коли з’явились перші статті про жінок в бізнесі, то «The New York Times» опублікував на обкладинці жіноче обличчя, а знизу чоловічий костюм. Ось це показує все обличчя суспільства - воно саме так сформувало для жінки позицію того, як бізнес-леді має виглядати. І це хто взагалі? У суспільстві в більшості країн очікують, якщо жінка пішла в сильну і серйозну компанію працювати на відповідальну посаду, то це завжди жорстка жінка, і до неї апріорі ставляться складніше. Починається це з самого інтерв’ю, бо ви на нього прийшли в чоловічому костюмі. Ви розказуєте, яка ви хороша, а вас сприймають, яка ви жорстка. Це ваше сприйняття в організації. Тому жінці треба постійно включати дипломатію. Треба розуміти, що вам не треба на інтерв’ю приходити в чоловічому костюмі. Вам треба бути такою, якою ви є. Вам не треба займати чоловічу позицію у зовнішньому вигляді. Чому? Якщо ви так прийшли на співбесіду, то одразу обрали для себе не дуже гарну позицію.

ЖІНКА ПОВИННА ПІДТРИМУВАТИ ЖІНКУ

Ще одне - не треба думати, що це чоловіки будуть так ставитись до вас. Жінки також. Коли я тільки прийшла на посаду генерального директора, компанія провела опитування. Вони тоді не запитали: «Чи хочете ви працювати з Надією Васильєвою?». Вони запитали: «А чи будете ви підпорядковуватись жінці?» . 84 відсотки опитаних відповіли «Ні». Хоча, на той час, у нас у компанії було 62 відсотки жінок. Я тільки прийшла, а одразу такий негатив. Чому? Тому що самі жінки упереджено ставляться до жінок на керівній посаді.

Дуже цікаво, що Мадлен Олбрайт, коли її обрали державним секретарем США, пропрацювавши півтора роки, зрозуміла, що їй дуже складно обрати жінок у команду тому, що, в принципі, не вона займалась відбором людей на посади. Тоді вона сказала, якщо жінки не будуть заступатись за жінок, то ніколи не буде у Жінки великої долі. Ми повинні підтримувати одна одну – це дуже важливо.

Ви маєте зрозуміти, чому жінок менше беруть на роботу, коли там чоловіки керівники. Це не тому, що вони проти нас. Це тому, що людина хоче бачити в команді більшість людей, схожих на неї. І якщо чоловік керівник, то кого він набере? Це не тому, що він якось не поважає жінку. Він скоріше не знає, як з нею мати справу. Так не тільки в Україні. Коли я обираю людей, я постійно ставлю собі запитання: «Чому я проти неї?». Зі мною наче постійно дві особи розмовляє: «Це тому, що вона жінка? Чи це тому, що я не вірю в її професіоналізм?». Коли я обираю жінок, я витрачаю набагато більше енергії, ніж коли я обираю чоловіків. Але це момент мого виховання і досвіду.

ПОЧИНАЙТЕ НАВЧАТИСЬ ВЖЕ ЗАРАЗ

Коли жінка займає високу посаду, вона розуміє, що суспільство може не так її сприйняти – тоді жінка починає зменшувати свою вагу, применшувати своє значення і досягнення. Тому коли жінка хоче зайняти керівну посаду, вона має бути на 180 відсотків упевнена, що вона впорається. А у чоловіків – це лише 60 відсотків. Коли у вас є перша думка: «Я хочу отримати цю посаду, але я ще не готова», починайте вже зараз навчатись, брати участь у конкурсах, бо це період дуже довгий. На керівні посади обирають людей 4-6 місяців, ви за цей час будете вчитись.

жіноче лобі

ЯКЩО У ВАС Є СТЕРЖЕНЬ І ЕНЕРГІЯ – ВПОРАЄТЕСЬ!

За офіційною статистикою, в Україні розрив у заробітних платах між чоловіками і жінками на одній посаді становить 27 відсотків. Це не тому, що жінкам наперед ставлять нижчі зарплати. Це тому,  що жінки менше просять. І жінки не так часто готові змінювати роботу. А треба йти туди, де динамічніше, де є ріст, де більш цікаво. Якщо у вас є стержень і енергія – впораєтесь! Ви маєте це розуміти! Якщо у вас є позитивна енергетика і бажання того, щоб щось створити, навіть якщо ви не дуже компетентні в цьому, просто беріть і робіть! Починайте! Шукайте того, хто вже щось зробив у цьому напрямі -  вони можуть дати рекомендації, запросять на важливі зустрічі, конференції, ви помаленьку будете включатись і вірити в те, що ви з цим впораєтесь!

 

макр-ракчеева